Rygestop Abstinenser

Posted af 2 comments

Der er mange forskellige rygestop abstinenser forbundet med et rygestop, og du skal vide at du formentligt ikke bliver ramt af alle symptomerne. Men du vil helt sikkert opleve et eller flere af disse rygestop abstinenser eller symptomer i større eller mindre grad. Grunden til at vi ikke alle får de samme symptomer er at vi er forskellige mennesker, og vi reagerer forskelligt på de samme påvirkninger. Forskelle i smertetærskel og personlighed kan give store forskelle i reaktion. Mange mennesker rapporterer at de slet ikke oplever nogle, eller meget små symptomer på rygestop med hypnose.

En person der er fast besluttet på et rygestop, og har gjort op med sig selv at der ikke er andre muligheder vil få det lettere end ham/hende der søger at stoppe fordi andre ønsker det. Men det er en snak der hører hjemme under en anden kategori, så tilbage til rygestop abstinenserne.

Indtil for nylig mente man, at abstinenser ved rygestop for de fleste menneskers vedkommende ville vare mellem to og fire uger, og at symptomerne med tiden ville aftage. Nye undersøgelser antyder dog, at abstinenser ved rygestop kan vare helt op til to måneder, og at der findes tre forskellige mønstre af abstinenser.

De fysiske abstinenser du får ved rygestop kan groft sagt inddeles i 3 typer:

•    Den nok mest almindelige er at du får kraftige rygestop abstinenser kort efter dit rygestop, og så aftager de gradvist over de næste par måneder.

•    Den næste type abstinens i forbindelse med dit rygestop er den hvor du i de første 2-3 uger oplever ret stærke abstinenser der så derefter begynder at aftage op til de ca. 60 dage.

•    Og sidst og nok også mindst, den type hvor abstinenserne nærmest bliver værre for hver dag i hvert fald i den første måned hvorefter de først langsomt, og så hurtigere og hurtigere aftager.

De oftest forekommende fysiske rygestop abstinenser

•    Øget appetit
•    Tarmproblemer
•    Svimmelhed
•    Hovedpine, svedeture og rystende hænder
•    Nervøsitet, usikkerhed
•    Hoster mere end før rygestop

Øget appetit

De fleste oplever at de i de første uger er mere slikne og generelt føler sult oftere end før rygestoppet. Det er helt normalt og skyldes blandt andet at din krop er blevet bedre til at optage føden. Prøv om muligt at forberede dig inden dit rygestop, ved at vælge hvad du vil putte i munden, både når du har rygetrang, såvel som når du føler sult. Et godt råd, spis jævnligt frugt som et mellemmåltid, og drik rigeligt med vand, det hjælper med at rense systemet for giftstoffer og reducerer dine rygestop abstinenser hurtigere.

Tarmproblemer

Når jeg skriver tarmproblemer er det egentligt bare et ”blødere” ord for at du kan forvente at rende ind i forstoppelse i middel til svær grad. Som de fleste rygere ved kan en kop morgenkaffe og en smøg sætte god gang i afføringen, så når du stopper med at ryge skal dine tarme til at fungere ”af sig selv” og i en overgangsperiode kan det give forstoppelse af systemet. Dette er midlertidigt, og om end smertefuldt er det et positivt signal om at din krop arbejder med at fungere som før du blev ryger. Det gode råd her er igen rigeligt med vand og frugt i løbet af dagen, og jo grovere og mere fiberholdig din kost er, jo lettere bliver overgangen, og des lettere vil du kunne håndtere dine rygestop abstinenser.

Svimmelhed

Mange beretter om at de i den første tid oplever en smule svimmelhed. Det er igen helt forventeligt, og skyldes den øgede iltoptagelse din krop pludseligt bliver i stand til. Det er som regel kun korte anfald af svimmelhed, eksempelvis hvis du rejser dig hurtigt eller lignende. Det forsvinder hurtigt, og genen kan variere en del fra person til person.

Hovedpine, svedeture og rystende hænder

At indtage nikotin i form af rygning er at tilføre kroppen gift dagligt, og det sætter sine spor. Derfor vil de fleste opleve symptomer såsom kraftig hovedpine, rystende hænder og svedeture. Det er normale afgiftningssymptomer, og du kan blot glæde dig over at det er en mild afgiftning du er i gang med. Narkotika og alkohol giver langt værre udgaver af de samme abstinenser end rygestop.
Gode råd: Mindre koffein, varme bade og generel forkælelse af dig selv hjælper faktisk.

Nervøsitet, usikkerhed

Med alle de kemikalier og tilsætningsstoffer der er i tobak i dag, er det ikke underligt at det gør ting ved os. Og gennem den periode du har været ryger, har dit nervesystem indrettet sig efter disse ”tilskud” af kemi udefra. Kroppen skal have lidt tid til at vænne sig tilbage til en ny normaltilstand, og i den periode er disse rygestop abstinens symptomer være af tilbagevendende karakter. Har du mulighed for at dyrke sport eller holde kroppen i gang, så letter det som regel symptomerne, og hjælper med en hurtigere udrensning.

Hoster mere end før rygestop

Lungernes indre består blandt andet af en del fimrehår, og i forbindelse med at man er ryger, bliver disse fimrehår fedtede og klistrede og begynder at klæbe til lungevæggen. Når man så under rygeafvænning holder op med at tilføre slim, begynder fimrehårene at ”komme til live” igen. Dette bevirker at i forbindelse med udrensningen aktiveres din hosterefleks oftere og måske kraftigere, simpelt hen om en del af en effektiv udrenselsesproces. Det foregår for de fleste over de første 3-4 uger, og du kan mindske generne med dybe vejrtrækninger og halstabletter.

Der er flere andre mindre rygestop abstinenser, men disse er de oftest forekommende så vidt jeg ved.
For en god ordens skyld vil jeg indtrængende opfordre dig til  ikke at ignorere abstinens symptomerne hvis de bliver meget kraftige, gå hellere til lægen en gang for meget end en gang for lidt. Jeg ved godt at det er bedste amerikanske stil i forhold til at redde egen røv. Men jeg skriver det egentligt for at få dig til at forstå at selvom disse er normale rygestop abstinenser, skal du ikke ignorere hvad der kunne være en decideret sygdom.

De psykiske rygestop abstinenser

Det at forberede sig på det psykiske aspekt af at stoppe med at ryge, er stort set umuligt, for du kan ikke slå disse symptomer over en kam, da vi alle reagerer forskelligt på et rygestop.
Det hele foregår jo inde i hovedet, og derfor er psykiske abstinenser også ret individuelle, og svære at beskrive da abstinenserne højest sandsynligt ikke vil være de samme for som de vil være, eller er, for dig.

Du kan forvente at din psyke vil spille dig et puds eller to undervejs, og det jeg personligt oplevede som allerværst var efter flere måneder uden røg hvor jeg troede at jeg havde fuldkommen styr på mit rygestop, og fik mig selv overbevist om at jeg kunne klare at være festryger i en periode.

Festryger syndromet

Det gik nu også ret godt til at begynde med, men i længden vil det vække din krops nikotin receptorer, og alt efter hvor længe du har røget, og hvor mange cigaretter du var oppe på, vil det vække trangen til live igen efter en periode hvor du troede at du havde fuldkommen styr på festrygningen.
Sådan gik det også for mig, og det var en kamp først at indse det, og så at nærmest skulle begynde forfra for at kunne fastholde mit nye liv som ikke ryger.
Du må aldrig tro at du kan være festryger, det øger din risiko for tilbagefald til 100%

Mistet en god ven, drømmer om rygning

Nogle mennesker stopper med at ryge, uden egentlig at ville det sådan helt dybt nede, og det kan gøre at du i lang tid efter dit rygestop har drømme om at du ryger, simpelthen fordi rygningen har været en trofast ven i dit liv i mange år.
Der er også dem der er startet som en del af et fællesskab, og din underbevidsthed har rodfæstet den følelse af fællesskab og ”hæftet” den på rygningen, så dybt og stærkt at en del af dig vil opleve at du mister noget ved at stoppe med at ryge.
Realistisk set har du mistet en vane der ville dræbe dig, og vundet en sundere fremtid. Se det i øjnene det eneste sted rygning er godt er i dit hoved, så kun du kan ændre de tanker og stoppe drømmene.

Rygning til at slappe af med

Mange af os har benyttet rygningen til at kontrollere vores følelser med, og netop derfor kan det være så ekstremt svært at slippe det endeligt.
Vi har også en oplevelse af at tænke bedre og være mere rolige over en smøg.
Fysisk slapper din krop ikke af når du ryger, tværtimod belastes kroppen af røgen/giften.
Psykisk skal du arbejde med at styre dine følelser ad anden sundere vej. Hypnose kan hjælpe med den del.

Minimer dine psykiske rygestop abstinenser

Men du skal vide at det hele som sagt foregår inde i dit hoved, og jo mere afklaret du er med hvorfor du vil stoppe, des lettere vil det være, og dine psykiske abstinenser vil i det tilfælde ikke få så meget magt.
Et lille trick hvis du har stærke psykiske rygestop abstinenser som jeg kan give dig er at dit sind ikke kan fastholde en tanke i mere end 16 sekunder ad gangen, hvis du bevidst gør noget for at fokusere på noget andet.

Distraher dig selv bevidst

Så næste gang dine tanker begynder at kredse omkring alle de gode grunde til at du da godt lige kan ryge lidt i aften, så gør noget du ikke normalt ville gøre, såsom at danse med dig selv, synge din yndlingssang eller noget andet der kan distrahere dig i kort tid, så vil tanken gå væk, og du får lidt luft indtil den kommer igen, sikkert et par timer senere, men med tiden vil det interval blive længere og længere, og det vil blive lettere for dig at holde fast i din nye stil som ikke ryger.

Det er ikke synderligt svært at slippe lysten og tanken igen hvis man virkeligt ønsker det, men mange oplever det som en belastning at de jævnligt får rygetrangen genopfrisket og ender med at falde tilbage til rygningen.

Du er stærkere end din psyke, hvis du vil det

Lad dig ikke narre af din egen psyke, og indstil dig allerede nu på at det her kan vise sin grimme side i mange år fremover. Den gode nyhed er at det er nemt for dig at modvirke det hvis du ved hvordan.

Det hele handler om at træne dig selv til instinktivt at flytte dig fra den situation der minder dig om de gode stunder du forbandt med rygningen, og derved begynde at tænke på noget andet, hvis du gør det hver gang uden undtagelse, vil du med tiden få færre ”anfald” og til sidst forhåbentligt ikke længere bekymre dig om dine rygestop abstinenser.

Hvis du ønsker mere viden kan du med fordel læse om rygestop symptomer, og min beskrivelse af rygestop dag for dag.

Køb mp3 rygestop hypnose her

Jeg praktiserer ikke selv længere, men kan anbefale de følgende produkter med 100% tilfredshedsgaranti til rygestop med hypnose.

Normal hypnose til rygestop

Kunne du tænke dig at være ikke ryger om en time?

En anden hypnotisør ved navn Malte Lange har lavet et rygestop hypnose produkt han kalder ”Rygestop – Røgfri på 1 time” som du enten kan få tilsendt som en cd, eller med en god rabat kan downloade lige med det samme, og benytte når du ønsker det.

For de fleste mennesker vil denne metode kunne stå fuldkommen alene, med resultat på en time.

Du kan købe Maltes rygestop-cd her!

Rygestop Masterclass - For den tidligere Storryger

Herunder er et lidt mere omfattende rygestop produkt, som også kommer fra Maltes hånd, det henvender sig til dig der tror der skal lidt mere til fordi du har været stor ryger igennem en årrække.

Klik her for at købe/læse nærmere, eller klik på billedet af rygestop masterclass for rygestop med tilfredshedsgaranti.

Du kan købe Maltes rygestop-master cd her!
Category: Uncategorized

2 comments on “Rygestop Abstinenser

  1. Ang. Ryge abstinenser :

    Jeg har haft jævnlige drømme over de 7 måneder, mit rygestop har varet, som har handlet om, at jeg RØG !!! I søvne, mens jeg har drømt dette, er jeg blevet så ked af det… For jeg følte, at jeg havde slået mit rygestop itu.
    I begyndelsen var det sådan, at når jeg vågnede om morgenen, troede jeg, at jeg havde røget, og dermed slået mit rygestop itu. Indtil det gik op for mig, at jeg IKKE havde røget – det havde kun været i drømme! Så blev jeg glad…Noget så glad… :-)
    Efterhånden blev det enerverende ! Efter flere måneder med jævnlige ryge-drømme. Jeg oplevede ikke længere glæden ved IKKE at have røget om natten, kun at det var tungt at skulle “ryge” i drømme og føle, at jeg havde fejlet mht. rygestop, når nu jeg godt vidste, at det kun var en drøm! Nu er jeg temmelig meget træt af de drømme!!!
    Jeg vil blot sige med dette, at hjernen ikke sådan lige “glemmer”, at man er holdt op med at ryge. Jeg vil mene, det er en “rygestop abstinens” – og dem har jeg altså endnu … 7 MÅNEDER EFTER SIDSTE CIGARET !
    Med venlig hilsen Lotte

  2. Hej Lotte

    Det du oplever handler ikke så meget om abstinenser efter rygestop, som det er din underbevidsthed der kommunikerer med dig.
    Du er stoppet med at ryge, men du har tydeligvis ikke gjort det fordi du virkelig ville slippe af med det. Først når du indser at du ikke undværer noget, men tværtimod får en masse fordele ud af at være stoppet, vil det ændre sig.

    Du kan formentlig få det bedre med dit rygestop ved at læse bogen endelig ikke ryger, ellers bør du overveje lidt om hvorfor du er stoppet, og evt overveje hvorfor du ikke vil slippe rygningen.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>